5 Best Practices voor Online Werken met Groepen

5 Best Practices voor Online Werken met Groepen

Online of offline met groepen werken? Beide hebben zo hun voor- en nadelen is voor ons gebleken in de afgelopen maanden. En dat is ook precies wat we horen van collega trainers en teamcoaches!
– ‘ik mis de energie en het echte contact van offline’
– ‘online is gewoon echt minder leuk. Ik mis mijn vak’
– ‘het wordt zo snel eenrichtingsverkeer’
– ‘had ik alles voorbereid, liet de techniek me in de steek’

Maar ook horen we:
– ‘deelnemers vinden het echt heel makkelijk en laagdrempelig’
– ‘de bijeenkomsten zijn veel efficiënter en korter en kosten me daarom minder energie’
– ‘het scheelt zo dat je niet meer lang hoeft te reizen’
– ‘werken en trainen vanuit huis geeft me veel meer rust en balans’
– ‘het is echt hartstikke leuk online trainen’

Het lijkt er dus op dat de transitie naar online werken trainers en teamcoaches aan het denken zet over hun vak. Wat is mijn toegevoegde waarde? Wat maakt mijn vak leuk? En hoe beweeg ik mee met de veranderende wereld? Die vragen hebben ons natuurlijk ook bezig gehouden in de afgelopen maand en zullen ons voorlopig ook nog wel even bezig houden. Daarom delen we in deze blog onze 5 ‘best practices’ voor online werken met groepen. De 5 lessen over succesvol online werken met groepen die wij hebben geleerd in de afgelopen maanden van collega’s en uit eigen ervaring.

1. Transformeren in plaats van transporteren

Deze les leerden we tijdens een workshop van onze vakgroep: de NOBTRA. De valkuil voor veel trainers en teamcoaches is om hetgeen ze deden in offline bijeenkomsten 1 op 1 te kopiëren naar online bijeenkomsten. Maar dat gaat niet. Je zal je werkvormen (en tot op zekere hoogte ook je content) moeten transformeren. De implicatie is dan ook dat dit nieuwe ontwikkeltijd kost.

2. Een ervaring blijft je bij

‘’Tell me and I will forget, show me and i might remember, involve me and I will learn’’. Ook deze les kwam uit een workshop van een vakgroep: Develhub Summer University. Dit is een variant op een quote die, naar verluid oorspronkelijk komt van Benjamin Franklin. Bij online bijeenkomsten geldt, nog meer dan bij offline bijeenkomsten, dat je niet alleen moet presenteren (hoewel dit wel vaak het makkelijkst is). De uitdaging is dan ook om te zoeken naar werkvormen die in een online setting mensen meenemen in een ervaring, een gevoel en een beleving. Kan dat dan online? Ja! Dat kan ook online!

3. Less is more – korter en sneller

Dit is een hele praktische les die we hebben geleerd. Niet alleen de vorm en de inhoud moet je transformeren, ook je tijdsindeling bij een online bijeenkomst is anders dan offline. Waar je offline gerust een uur of 3 a 4 bezig bent met een groep, is dit online veel te lang en vooral te intensief voor mensen. Oftewel, houd bijeenkomsten van max. 1,5 – 2 uur. Daarnaast ligt het wisseltempo tijdens bijeenkomsten hoger. Als richtlijn geven we mee om elke 7 minuten een moment van interactie in te bouwen en je groep zelf iets te laten doen.

4. E-learning & live bijeenkomsten

Vanaf maart hebben wij gewerkt aan een online leerplatform voor onze deelnemers. Door aNewSpring ging er een nieuwe wereld voor ons open waarin we online content, opdrachten en andere werkvormen een plek konden geven. Deelnemers doorlopen die onderdelen zelfstandig. Natuurlijk kan je als trainer de voortgang volgen, bijsturen en kan je communiceren met je deelnemers. De mogelijkheden van e-learning zijn enorm!

Maar toch missen we iets als we mensen niet ook live, als groep zien. Juist de combinatie met online live bijeenkomsten (via Zoom of MS Teams) werkt goed. Tijdens die online live bijeenkomst is er namelijk meer ruimte voor de praktische implicaties, de toepassing en de beleving van mensen zelf. Immers, de kennis heeft men al uit het e-learningsplatform gehaald! Daardoor bieden je live bijeenkomsten meer ruimte voor verdieping rond onderwerpen.

5. Zo anders is het nu ook weer niet

Natuurlijk is het goed om te kijken waar de verschillen zitten tussen een online en een offline bijeenkomst met een groep. Echter, zo heel anders is het nu ook weer niet is onze mening. Voor elke bijeenkomst gelden namelijk een aantal basisprincipes:
– ken je eigen kwaliteiten (en valkuilen) en benut die
– verdiep je in je doelgroep en sluit bij hen aan
– werk vanuit zorgvuldig opgestelde leerdoelen
– bouw je bijeenkomst op met een heldere kop, romp en staart

En het aller belangrijkste principe:
– maak leren leuk! Bied variatie aan en prikkel zoveel mogelijk zintuigen!


Ga jij zelf digitaal voor de groep staan? Bijvoorbeeld met een workshop, training of teamsessie? Zou jij ook eens wat extra hulp willen hebben bij het ontwerpen van je workshop? Psydos helpt je met coaching en training zodat jij goed voorbereid voor de groep kan staan. Kijk ook eens bij onze gratis Frisse Bliksessie om gewoon wat van gedachte te wisselen over je workshop!

Sluit Menu
Terug naar Psydos.nl