Feedback ontvangen

Feedback ontvangen

Feedback geven is niet altijd even makkelijk. Je houdt zo veel mogelijk rekening met de ontvanger en zorgt ervoor dat je met je feedback de ander vooruit helpt. Maar ook het ontvangen kan een kunst op zich zijn! Soms voelt feedback nu eenmaal niet prettig, ook al is het met de beste bedoelingen gegeven. Het komt dan niet uit, want je staat op het punt om te vertrekken naar die belangrijke afspraak. Of je vindt het lastig om van een bepaald persoon feedback te accepteren, want “wat weet die er nou van?”

De feedbackgever heeft de taak om de feedback zo constructief mogelijk te geven. Maar om de feedback zo effectief mogelijk te laten zijn, ligt er ook een taak van de ontvanger om daar aan bij te dragen. Wat kan je als ontvanger doen om het meeste uit feedback te halen?

Luister

Luisteren naar feedback is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker wanneer je het niet verwacht kan er van alles door je hoofd gaan. Misschien betrap je jezelf er wel eens op dat je tijdens de feedback al bedenkt “ik wist wel dat hij er iets van zou zeggen! Dat doet hij nou altijd!”. Je luistert niet meer en je bent alleen maar bezig met wat je weerwoord zal zijn. Er is dan geen ruimte meer om met (volle) aandacht naar de ander te luisteren.

Laat de ander uitpraten en ga niet over op aannames, waarbij je de feedback voor jezelf in gaat vullen. Het kan namelijk iets heel nuttigs zijn waar je direct mee geholpen bent. En dat weet je alleen als de ander heeft kunnen spreken.

Vraag door

Het doorvragen naar de feedback zorgt ervoor dat je een volledig beeld krijgt wat iemand bedoelt. Stel vragen naar concrete feiten, voorbeelden of situaties. Hoe concreter je het beeld voor jezelf kunt vatten, des te beter ben je in staat om acties voor jezelf te formuleren.
Ook wanneer je feedback in de vorm van een een compliment krijgt is het nuttig om door te vragen. Zo kom je er achter wat jouw actie bijzonder maakte!

Waardeer

De ander wil je helpen! Vergeet de ander daarvoor niet te bedanken! Bedenk je dat de feedbackgever je de feedback geeft met het doel je te vooruit te helpen. Het vergt voor de meeste mensen ook moed om zich over een ander uit te spreken. Toon waardering dat iemand de moeite neemt om zijn of haar aandacht op jou te richten. Je krijgt van de ander misschien nieuwe inzichten en net als bij het ontvangen van een cadeau is dan een ‘dankjewel’ zeker op zijn plaats.

Beslis en doe

Het mooie aan feedback is dat je zelf mag bepalen wat je ermee doet. Stel jezelf daarbij de volgende vragen: Vind ik het positief/negatief en terecht/onterecht? Herken je je in de feedback? Daarna beslis je wat je ermee gaat doen. Welke concrete actiepunten kan je voor jezelf bedenken om aan de slag te gaan? Vraag zo nodig de feedbackgever ook om hierin mee te denken.

Net als bij het geven van feedback is het ontvangen van feedback een vaardigheid. Dit betekent dat je het kan oefenen! Als je probeert met een open, luisterende en waarderende houding te oefenen zal je zien dat je de feedback steeds meer leert te benutten.


Hoe zit het met communicatie in jouw organisatie? Wil je graag dat jouw mensen elkaar beter leren kennen? Wil je openheid en vertrouwen in je team vergroten of wil je met elkaar kijken naar gedeelde verantwoordelijkheden? Dan is de teamcoaching van Psydos misschien wat voor jou! Neem gerust een keer contact met ons op! 

Sluit Menu
Terug naar Psydos.nl