Verborgen talenten zien met het Johari venster

Verborgen talenten zien met het Johari venster

Zien en gezien worden! Soms heb je iemand anders nodig om te zien wat je eerst niet zag. Bijvoorbeeld een stopwoordje (“weet jij dat je altijd ‘zeg maar’ zegt?“) of een verborgen talent (“wat is het toch fijn dat jij altijd zo goed naar me luistert!“). Sommige zaken die een ander over je vertelt weet je al (dat je goed kan luisteren) en sommige dingen zijn nieuw en voor je. Dat je “zeg maar” zegt bijvoorbeeld…zeg maar. Het Johari -venster kan hier inzicht in geven.

Interpersoonlijk bewustzijn

Het Johari-venster is ontwikkeld door twee psychologen als model voor (inter)persoonlijk bewustzijn. Dat klinkt ingewikkeld, maar waar het op neerkomt is dat er in een communicatieve relatie met een ander altijd 2 gegevens zijn: informatie bekend of onbekend aan jezelf en informatie bekend of onbekend aan de ander.

De open ruimte bevat informatie die aan allebei bekend is en daar kan dus vrij over gecommuniceerd worden.

De verborgen ruimte is alleen bekend aan jezelf en wordt dus bewust verzwegen voor de ander. Dit kan erg nuttig zijn als je bijvoorbeeld een geheim wil bewaren, als je in onderhandeling bent of als je bepaalde informatie te persoonlijk vindt.

Johari-venster

De onbekende ruimte is aan geen van beiden bekend en wordt dan ook niet besproken. Informatie kan van de onbekende ruimte naar de open of verborgen ruimte verplaatsen door te experimenten. Je komt er bijvoorbeeld op een workshop achter dat je goed kan schilderen!

De blinde vlek bevat informatie die bekend is aan een ander, maar niet aan jezelf. Blinde vlekken heeft iedereen en hoewel mensen ze vaak associëren met iets negatiefs (“heeft ze nu niet door dat ze mij steeds onderbreekt”) kunnen blinde vlekken ook positief zijn (“zou ze weten hoe fijn ik het vind dat ze zo goed naar me luistert?”). Psydos gaat in haar werk met teams dit gebied verkennen.

Twee ideeën liggen ten grondslag aan het Johari-venster:

Vertrouwen tussen mensen kan groeien als je informatie met elkaar deelt. Mensen houden over het algemeen van relaties waar veel informatie zich in de open ruimte bevindt.
– Door middel van goede feedback van anderen kan je je open ruimte vergroten, je blinde vlek verkleinen en dus leren over jezelf.

En dat is precies de missie van Psydos!

Gebruikte Bron: Luft, J. and Ingham, H. (1955) “The Johari window, a graphic model of interpersonal awareness”, Proceedings of the western training laboratory in group development. Los Angeles: UCLA


Ben jij benieuwd naar welke kwaliteiten jouw team heeft? Wil je graag als team werken een leren, reflecteren en ontwikkelen op een leuke en creatieve manier? Kijk dan eens naar onze trajecten Teamontwikkeling met Escape rooms! Bel of mail ons gerust en uiteraard komen we graag kennismaken!

Sluit Menu
Terug naar Psydos.nl