7 tips voor het geven van een workshop + oefeningen!

7 tips voor het geven van een workshop + oefeningen!

Je bent gevraagd om een workshop te geven vanuit je expertise of misschien loop je zelf al een tijdje rond met de wens om workshops of trainingen te geven. Leuk idee! Maar o jee, hoe pak je dat aan? Dit is een vraag die wij vaak horen bij onze klanten. Zowel bij ZZP’ers als bij medewerkers in organisaties die voor de groep gaan staan. Waar moet ik in hemelsnaam beginnen?! En daarom delen we met jullie onze 7 belangrijkste tips die je helpen in de voorbereiding van je workshop of training!

1. Begin bij jezelf

Weet je wat het meest wordt gewaardeerd door deelnemers aan een trainer? Authenticiteit! Blijf daarom dicht bij jezelf als je een workshop of training gaat geven. Kies onderwerpen uit waar je veel van weet of waar je zelf in geïnteresseerd bent en enthousiast van wordt. We horen wel eens van klanten: ‘mijn collega doet het altijd zo leuk. Die maakt tekeningen erbij, maar dat past gewoon niet bij mij’. Niemand is hetzelfde! Denk na over wat jouw kwaliteiten zijn en hoe je die kan inzetten in je training of workshop!

2. Resultaat

Een grote valkuil bij het voorbereiden van een workshop of training is gelijk de inhoud in duiken. We geven eerst antwoord op de vraag WAT ga ik doen? en vergeten na te denken over WAAROM ga ik dat doen? Wat moet het resultaat zijn van jouw workshop of training?

Oefening:
Een leuke oefening daarbij is om dat resultaat te visualiseren vanuit het perspectief van jouw deelnemers. Vul de volgende zin maar eens aan:
Dankzij deze workshop kan ik…/ken ik…/snap ik…/ben ik me bewust van…
Wil je meer weten over het belang van doelgericht trainen? Lees dan onze blog Trainen met een doel!

3. Schets je doelgroep

Reisbureaus weten dit maar al te goed. De ene toerist is de andere niet! Want de een wil avontuurlijk backpacken en de andere droomt liever weg op een tropisch strandje. Net als bij marketing is het bij trainen belangrijk dat je je van tevoren inleeft in je doelgroep. Wie krijg je straks voor je? Wat kenmerkt je groep? Welk werk doen ze? Zijn het mannen/vrouwen? Hoe jong zijn ze? Hoe is de aanloop voor hen geweest naar jouw workshop? Allemaal vragen die je jezelf van tevoren kan stellen om een schets te maken van je doelgroep.

Oefening:
Een oefening hierbij die het leuk maakt om dit te doen is het portret. Teken je verwachte deelnemer op papier en associeer er kenmerken en uitspraken bij. Wil je meer weten over hoe je je kan inleven in je doelgroep? Lees dan onze blog Trainen met een doel!

4. Keep it simple!

Als deskundigen ineens de rol van workshopgever of trainer oppakken zien we het maar al te vaak: zenden, zenden en nog eens zenden. Niet zo gek overigens want je bent niet voor niets deskundig! Jij hebt de kennis, kunde en ervaring over jaren opgebouwd! Het punt is alleen dat je deelnemers dat dus vaak niet hebben. Daarom is het devies: keep it simple. Kijk goed naar je taalgebruik. Welke woorden gebruik jij alledag maar kunnen in je groep wel eens tot vragende blikken leiden? En vooral: probeer niet te veel informatie/theorie in je workshop te proppen, ook al heb jij het gevoel dat het geheel onbevredigend kort is!

5. Vraag maar raak

Vind je het lastig om je workshop interactief te maken? Begin dan eens met het stellen van vragen aan je groep! Vragen helpen om op een eenvoudige manier je groep aan het werk te zetten. Een vraag schept namelijk verwachting….van een antwoord! En een vraag biedt zo gelijk ruimte aan je deelnemers om hun verhaal en hun input te doen. Dat vinden mensen fijn!

Oefening:
Schrijf alle deelonderwerpen van je workshop onder elkaar. Bedenk bij elk onderwerp 3 open vragen. Van de 3 vragen moet tenminste 1 vraag een kennisvraag zijn die te maken heeft met het onderwerp (bv. wie weet wat er wordt bedoeld met …) en tenminste 1 vraag moet een ervaringsvraag zijn die te maken heeft met de praktijk van de deelnemer (bv. herkennen jullie dit?/hoe is dit in jullie organisatie geregeld?/hebben jullie zelf voorbeelden hierbij?)

6. Vermijd knippen-plakken

Ken je dat? Je hebt nog een powerpoint op de plank liggen of je collega heeft al e.e.a. gemaakt dat je zo kan gebruiken in jouw training. Top! Er is niets mis met het overnemen van informatie, maar let op: steek het wel in een nieuw jasje! Die powerpoint van 20 dia’s is misschien niet zo handig voor jouw workshop van 2 uur of het draaiboek van je voorganger is toch wel wat zakelijk geschreven naar jouw smaak. Je deelnemers verdienen het beste van jou dus zorg dat je training of workshop altijd weer op maat is!

7. Have Fun!

Tot slot, het aller-, aller-, allerbelangrijkste! Heb er lol in! Hoe mooi is het dat jij wat mag delen van jezelf en je kennis met anderen. Hoe mooi is het dat mensen de moeite nemen naar je te luisteren en graag van je willen leren! Wie zaait zal oogsten, dus heb plezier en geef je enthousiasme!


Ga jij zelf voor de groep staan? Bijvoorbeeld met een workshop, training of teamsessie? Zou jij ook eens wat extra hulp willen hebben bij het ontwerpen van je workshop? Psydos helpt je met coaching en training zodat jij goed voorbereid voor de groep kan staan. Kijk ook eens bij onze gratis Frisse Bliksessie om gewoon wat van gedachte te wisselen over je workshop!

Sluit Menu
Terug naar Psydos.nl