Trainen met een doel

Trainen met een doel

Toen ik mijn allereerste training moest geven had ik geen idee waar ik moest beginnen. Ik dacht: “Ik begin gewoon te vertellen wat ik weet en zie wel waar ik eindig.” Het resultaat was dat mijn training uitliep en dat ik nog stukken naar de deelnemers moest nasturen, omdat daar geen tijd meer voor was tijdens de training. De deelnemers kregen tijdens de training niet alle benodigde informatie.

Is dit bovenstaande herkenbaar? Ooit weleens een training gegeven of gevolgd waarbij je je afvroeg waar het naartoe zou leiden? Gewoon maar beginnen is in dit geval niet zo’n goede start. Wat is nu met al die kennis die je bezit wel een goede eerste stap?

Voor veel mensen die gaan trainen of een workshop geven is het onderwerp wel helder. Het is namelijk vaak onderwerp uit hun dagelijkse werkzaamheden, iets waarover ze gepassioneerd over zijn, of een onderwerp waarmee ze al jaren ervaring mee hebben. Met de kennis over het onderwerp zit het dus wel goed. Waar vaak niet of niet voldoende bij stilgestaan wordt is de vraag wat je met je training wil bereiken. Wat is het doel van je training?

Waarom trainen met een doel?

Waarom is het nou zo belangrijk om een doel te hebben? Daar zijn meerdere redenen voor.

1. Structuur
Het hebben van een doel zorgt er ten eerste voor dat je structuur aanbrengt in je training. Mijn eerste training liep uit omdat ik niet duidelijk had wanneer ik voldoende had verteld. Ik bleef maar informatie geven, totdat de tijd plotseling voorbij was. Dat wat ik verteld had bleek lang niet allemaal relevant voor de deelnemers te zijn. En dat wat ze absoluut moesten weten moest ik achteraf nog nasturen. Uiteraard had ik dat liever tijdens de training willen bespreken.

Je doel van je training geeft je richting bij je tijdsplanning. Zo kan je bij het ontwerpen van je training gemakkelijker kiezen uit alle kennis die je hebt wat je wel en niet verteld. Bovendien kan je zo ook gemakkelijker de volgorde van opdrachten of oefeningen bepalen.

2. Zinvol gevoel bij de deelnemer
Een training met een doel zorgt voor een gevoel van zinvolheid bij deelnemers. Als mensen ergens een hekel aan hebben is iets te doen wat voor hun zinloos voelt. Elke deelnemer komt met een bepaald doel naar een training toe. Ook wanneer iemand zegt “ik laat me verrassen wat ik vandaag ga leren” wil aan het eind van de training wel het gevoel hebben gehad dat hij of zij de tijd zinvol heeft besteed.

3. De juiste deelnemer
Een helder doel zorgt ervoor dat de kans het grootst is dat je de juiste mensen naar je training krijgt. Wanneer je bij je promotie van je training helder kan omschrijven wat de deelnemers zullen leren, zal er een grotere kans zijn dat je mensen aanspreekt die daar ook werkelijk iets aan zullen hebben.

4. Beter te onthouden
Wanneer een doelmatige training draagt bij aan de kans dat deelnemers aan het eind van de training. Een heldere opbouw van een training die ergens naartoe lijdt is gemakkelijker te herinneren dan een verhaal dat alle kanten op slingert.

Wat is jouw doel?

Hoe beslis je wat je doel is? De meest voor de hand liggende doel is je publiek/deelnemers informeren. En dat is ook heel juist. Een training zonder enige vorm van informatie zou onvolledig zijn. Maar informatie alleen is vaak niet voldoende. Net als het leren van een taal is het leren van de woorden niet voldoende. De bedoeling van het leren van een taal is om deze uiteindelijk te kunnen gebruiken! Als je wil dat je deelnemers na je training iets gaan doen met jouw informatie, moet je ervoor zorgen dat je doel daarop is aangepast.

Wat kan helpen bij het bedenken van je doel is jezelf de vraag te stellen “Wat wil ik dat mijn deelnemers moeten weten/kunnen NA mijn training?”, “Wat moeten ze in ieder geval weten/kunnen als de training voorbij is en iedereen weer naar hun eigen werkzaamheden gaat?”. Op die manier sta je stil bij wat je voor de praktijk van de deelnemers kan beteken.

Wie is de deelnemer?

Maar hoe weet je nou wat een goed doel van je training is? Om te weten wat relevant voor je deelnemers kan zijn, moet je weten WIE je deelnemers zijn. Weet je bijvoorbeeld wat voor functie ze hebben? Wat is hun achtergrond? Zijn ze al bekend met het onderwerp van je training? Om hierachter te komen kan je, als je bijvoorbeeld een in company training geeft bij je opdrachtgever langs om te vragen wat de kenmerken van de deelnemers zijn.

Ook kan je bij een opdrachtgever nagaan welk doel zij zelf hebben met jouw training. Misschien is er wel een bepaalde aanleiding waarom de deelnemers jouw informatie moeten krijgen. Een opdrachtgever heeft altijd een verwachting van wat de deelnemers na afloop zouden moeten weten of kunnen. Bespreek dit vooraf altijd goed met je opdrachtgever! Zorg ervoor dat je goed doorvraagt en dat je zeker bent van het doel dat de organisatie in gedachte heeft.

Wellicht geef je een open training en heb je geen opdrachtgever om je te helpen bij het achterhalen van extra informatie over je deelnemers. Daarbij bied je je training aan iedereen aan en kan iedereen die zich in jouw doelgroep valt aanmelden. Een methode om helder een doel te formuleren is door na te gaan wat de meest gestelde vraag is als je met iemand spreekt over je onderwerp. Met welke vraag komen jouw collega’s of klanten naar jou toe en wat is de meest voorkomende. Als je dit goed in kaart weet te brengen, weet je ook naar waar je je deelnemers het meest bij kan helpen.

Wees flexibel

Al deze informatie helpt je bij het zo passend mogelijk formuleren van je doel. Doordat je deze informatie hebt kan je namelijk zo goed mogelijk aansluiten aan je doelgroep. De informatie die je vooraf krijgt kan er dus ook voor zorgen dat een standaardtraining aangepast moet worden op wie je voor je hebt. Deze ene keer is er maar heel weinig aanpassing voor nodig en bij de andere keer moet je een bepaald onderdeel schrappen of toevoegen, omdat dat ervoor zorgt dat je zo goed mogelijk aansluiting hebt. Wees dus nooit te gemakkelijk met hergebruik van je training en bedenk altijd of je een zo goed mogelijke verbinding kan maken met de praktijk van je deelnemers.

En wees tijdens je training flexibel! Hoe goed je een training ook voorbereid, het kan altijd zijn dat je je doel ter plekke iets moet bijsturen. Bijvoorbeeld wanneer de achtergrondkennis van de deelnemers van een hoger niveau is dan vooraf bedacht. Of wanneer bijvoorbeeld een discussie interessante inzichten oplevert waar je liever meer tijd aan wil besteden.


Ga jij zelf voor de groep staan? Bijvoorbeeld met een workshop, training of teamsessie? Zou jij ook eens wat extra hulp willen hebben bij het ontwerpen van je workshop? Psydos helpt je met coaching en training zodat jij goed voorbereid voor de groep kan staan. Kijk ook eens bij onze gratis Frisse Bliksessie om gewoon wat van gedachte te wisselen over je workshop!

Sluit Menu
Terug naar Psydos.nl