Zelf doen! 5 tips voor zelfstandig ondernemers die (gaan) werken met groepen


Leren, trainen en kennisdelen vindt niet alleen plaatst bij scholen, trainingsbureaus of andere instituten. Gelukkig is trainend Nederland groter! Binnen organisaties wordt er steeds meer gebruik gemaakt van interne kennis en kunde. Maar er is nog een groep mensen die regelmatig voor de groep staat: zelfstandig ondernemers! Wat ons betreft een ontzettend leuke groep om mee te werken als het gaat om het vergroten van trainersvaardigheden, want:
– zelfstandig ondernemers weten als geen ander waar ze het voor doen
– zelfstandig ondernemers zijn ontzettend deskundig en gepassioneerd in hun vak

In deze blog delen we daarom 5 tips speciaal voor de zelfstandig ondernemers die werken met groepen of dit van plan zijn te gaan doen. Of je nu werkt als fulltime trainer of wanneer het werken met groepen een bijrol van je is.

Doel = acquisitie

Veel zelfstandig ondernemers geven workshops of trainingen als opstapje naar vervolgproducten. In dit geval is er tenminste 1 doel namelijk: acquisitie. Toch, met alleen dat doel komt je workshop of training niet vol want: deelnemers willen er zelf iets van leren. En terecht! Ze nemen de moeite om naar je toe te komen, dus willen ze gevoed de deur uit gaan. Streef er daarom naar om een workshop of training te geven die in de eerste plaats iets oplevert voor je deelnemers, ook als dit een (gratis) voorproefje is voor je andere diensten.

Een goede tip daarbij is om de doelen van je workshop/training als volgt te formuleren:
‘Aan het eind van de workshop/training is de deelnemer geholpen omdat:…?’
Dit helpt je om je eigen belang van acquisitie even los te laten en te verschuiven naar het perspectief van je deelnemers.

Bouw het op

De tweede tip is eigenlijk een aanvullende waarschuwing die nogal tegenstrijdig lijkt: geef niet teveel! Dat is voor zelfstandig ondernemers die voor de groep staan best lastig. Ze zijn vaak zo deskundig in hun vak dat er heel veel te geven valt en dit doen ze ook graag. Echter, in de opbouw van je dienstverlening moet er ook iets overblijven voor je deelnemers om na jouw workshop of training te kunnen afnemen. Kort gezegd: het ‘smaakt naar meer gevoel’ is wat je wil bereiken. En wie weet heb jij daarna wel een verdiepingscursus of boek klaarliggen!

Intrinsiek

Stel jezelf altijd eerst de vraag: waarom kies ik voor het geven van een workshop of training? Waarom niet een presentatie, publicatie, blog, advertentie, boek enz.? Kies ervoor om te werken met groepen als dat past bij jou en niet omdat je denkt dat het moet of hoort. Laat je daarin leiden door je gevoel: zie je jezelf voor de groep? Haal je er plezier uit? In gesprek zeggen we wel eens: train zoals je onderneemt. Vaak snappen zelfstandig ondernemers dan precies wat je bedoelt. Ze zijn namelijk meestal bewust het ondernemerschap ingestapt. Hetzelfde geldt voor het werken met groepen.

Zoek kruiwagens

Regelmatig treffen wij zelfstandig ondernemers die een mooie training of workshop hebben maar deze niet goed ‘aan de man’ gebracht krijgen. Dat kan ook erg lastig zijn! Het vergt tijd en inzet. Met een website en linkedin berichtjes alleen wordt het niet wat. Als zelfstandig ondernemer workshops of trainingen aanbieden is iets waar je best wel aan moet trekken! Wat je kan helpen zijn mensen die jouw kruiwagens kunnen zijn. Deze mensen kunnen bijvoorbeeld oud-klanten zijn of bepaalde netwerken of vakgroepen. Deze ‘kruiwagens’ helpen jou om je dichter bij te brengen bij je doelgroep voor je training of workshop.

Voorbeeld: Bert schrijft artikelen voor het vakblad van pensioenfondsen. Hij is hiervoor gevraagd naar aanleiding van zijn online blogs die door het vakblad waren opgepikt. Inmiddels geeft Bert door het hele land trainingen bij sociale partners van pensioenfondsen via het vakblad.

Professionaliseren

Als zelfstandig ondernemer heb je natuurlijk veel petten op, ook als het gaat om het werken met groepen. Je bent niet onderdeel van een organisatie die voor jou de promotie regelt, de deelnemers aandraagt, de aanmeldingen registreert, de evaluaties afneemt, de vakkennis actueel houdt enzovoort. Dat zal je zelf moeten doen en dan schiet extra aandacht voor professionalisering er soms bij in. Vaak zien we ondernemers die hun trainingen en workshops al jaren op dezelfde manier geven met dezelfde inhoud. Zonde! Zorg dat je je kennis en kunde uitbreid of actualiseert. Volg een cursus, sluit je aan bij een vakgroep, lees boeken. Dwing jezelf daarnaast om je aanbod te blijven veranderen en vernieuwen! Daar wordt de kwaliteit van je workshop of training echt beter van.



Ga jij zelf voor de groep staan? Bijvoorbeeld met een workshop, training of teamsessie? Zou jij ook eens wat extra hulp willen hebben bij het ontwerpen van je workshop? Psydos helpt je met 
coaching zodat jij goed voorbereid voor de groep kan staan. Kijk ook eens bij onze gratis Frisse Bliksessie om gewoon wat van gedachte te wisselen over je workshop!