Leuk en leerzaam werken met groepen



Kan jij je nog die ene leraar herinneren? Die leraar bij wie iedereen altijd alle aandacht vast kon houden. Die altijd de leukste en gekste dingen bedacht. Ik wel! Mijn Frans docent op het Meander College in Zwolle. Hij toverde voor een project de hele gang om tot een schattig Frans dorpje inclusief baguettes, bistro en camping! Nog steeds denk ik met veel plezier terug aan de rollenspellen die we die dag hebben gespeeld. Wat hij deed? Leren leuk maken! Hoe werkt dat? Wat maakt werken met groepen leuk en leerzaam tegelijkertijd?


 


Fire & Wire
Het proces van leren op hersenniveau noemen we ‘fire en wire’. In feite is leren het (re)organiseren van zenuwnetwerken door middel van elektrische signalen en de chemische overdracht die hierop volgt. Hoe vaker een bepaalde verbinding wordt geactiveerd, hoe sterker het effect op ons leren, gedrag, gewoonten, gevoel, gedachten etc.


Maar om een verbinding te activeren is input nodig. Hoe beter de input, hoe sterker de activering. Maar wat is eigenlijk input en wat maakt hem sterk? Input kan eigenlijk van alles zijn: een gesprek dat je met iemand hebt, een oefening of opdracht, een trainer, docent, spreker, een puzzel die je maakt, het boek dat je leest. Uiteraard bepalen onze voorkeuren en interesses voor een deel welke input we interessanter en dus sterker vinden. Iemand die houdt van treinen zal een YouTube filmpje over treinen waarschijnlijk als sterkere input ervaren dan iemand die niet houdt van treinen.

 

 

Breinleren
Daarnaast heeft ons brein echter ook een voorkeur voor bepaalde input, namelijk input die binnenkomt via de diverse zintuigen. Breinleren noemen we dat en het internet staat vol met informatie hierover! Ons brein houdt van verrassing en afwisseling. De informatie blijft dan beter hangen, simpel gezegd. Dus door diverse input aan te bieden waarbij mensen ook een beroep moeten doen op diverse zintuigen kan je het leerrendement in je groep verhogen!

Voor mensen die zelf voor de groep staan is het dus een uitdaging om niet alleen na te denken over WAT je wil overbrengen in je groep, maar ook HOE je dat wil overbrengen. Dit heeft dus invloed op de keuze van je werkvormen. Tips hierover lees je onze vorige blog Werkvormen kiezen.

Een leuke oefening is om hetzelfde stukje informatie of theorie in 3 verschillende werkvormen aan te bieden. De combinatie van kennisdeling in een fysieke groep met andere leervormen (blended learning) is ook interessant! Zelf zie ik dat altijd mooi terug in onze trajecten rond teamontwikkeling aan de hand van escaperooms. Tijdens het spelen van het spel leren mensen over communiceren, samenwerken, je talenten gebruiken door te doen: leren door te ervaren. Daarna in de teamsessie(s) vindt verdiepend leren plaats door te reflecteren en de vertaalslag naar de werkpraktijk te maken.

Durf dus bij kennisdeling hier en daar van de gebaande paden af te wijken en experimenteer met verschillende werkvormen! Zo verras je elkaar en heb je een grotere kans dat de informatie blijft hangen.


 

Ben jij benieuwd hoe Psydos in jullie organisatie kan helpen bij effectief kennisdelen en teamontwikkeling? Kijk dan eens op onze site naar onze training- en coaching voor interne kennisdelers en de teamontwikkeling met Escaperooms! Neem gerust contact met ons op!